Dramatikværket

dansk dramatik til og af børn og unge 

DramatikVærket opstod ud fra et behov for ny dansk dramatik, som kan spilles af børn og unge. Dramatik, der matcher de praktiske udfordringer, man ofte står overfor, når man laver teater med børn og unge, og samtidig sætter ambitionsniveauet højt hvad angår kunstnerisk kvalitet.

Dramatikerne Line Knutzon, Lenemarie Olsen, Daniel Wedel, Caroline Cecilie Malling, Julie Kirkegaard, Line Mørkeby og Andreas Garfield har skrevet for DramatikVærket. Der er blevet udviklet 8 manuskripter for 7 – 16 spillere med mulighed for karakterarbejde for alle de medvirkende.

Disse 8 manuskripter kan alle børne-/ungdomsteatergrupper med lyst til at opfører ny dramatik nu kaste sig over og lave deres egne opsætninger af. For at høre mere om disse værker og projektet kan du kontakte Malene Hedetoft mh@filuren.dk. 

Alle stykkerne der blev udviklet og skrevet under DramatikVærket er udgivet i tre antologier på Forlaget Drama. Da forlaget desværre ikke eksisterer mere, kan man tilgå bøgerne på biblioteker rundt om i landet.  

Unge spiller teater: en antologi” for at finde bogen med ungdoms stykkerne "Det andet hold", ”Virkelig”, ”Forbi jeg bare har det sådan” og ”Vejen til Mars”.

"Børn spiller teater: en antologi" for at finde bogen med stykkerne "Onkalo" og "Gespenst"

Du kan søge direkte på ”Love at first site og Cassazione” for at finde de to andre ungdomsstykker, som er udgivet sammen.

Hvis man ønsker at iscenesætte et af værkerne, skal man have fat på de enkelte dramatikeres repræsentanter, oftest "Danske dramatikere" og her kan der søges om opsætningsretigheder mod en opførelsesafgift.

 

DramatikVærkets målsætning var at arbejde for:

  • At få skabt ny dansk børne- og ungdomsdramatik. Dramatik der møder børn og unge i øjenhøjde, men som i kraft af sin kunstneriske kvalitet også skaber et udfordrende og berigende møde mellem børn og unge og den gode tekst.
  • At afprøve nye måder at udvikle manuskripter på i samspillet mellem professionelle dramatikere og børn og unge.
  • At skabe rammer for at unge selv kan prøve kræfter med at skrive dramatik.
  • At skabe respektfulde deltagende møder mellem børn/unge og professionelle kunstnere, kunstneriske processer og kunstneriske produkter.
  • Via samarbejder at spiller ind med professionel kunstnerisk opkvalificering både på fødekæde- og talentniveau indenfor børne-/ungdomsteaterområdet.

 

ARBEJDSMETODEN

Først skal teksterne udvikles.

Når teksterne skal produceres, udvikler dramatikerne deres værker i tæt samspil med en gruppe børn/unge, der repræsenterer den aldersgruppe, stykket skal spilles af. Der udvikles tekster til differentierede aldersgrupper inden for intervallet 9-20 år. For hver dramatiker bliver der skræddersyet et tekstudviklingsforløb.

 

Derefter følger et produktionsforløb.

Når de færdige manuskripter foreligger, sendes der tilbud ud til grupper af børn og unge der arbejder med teater over hele Danmark. Hvis man ønsker at deltage, vælger grupperne, hvilket af de nyskrevne manuskripter de vil arbejde med, og producerer så deres forestillinger i eget regi. Der er naturligvis mulighed for sparring med DramatikVærket og der afholdes kompetence/inspirationsdage, hvor der er mulighed for at vidensdele og hente inspiration til ens eget produktionsforløb.

 

DramatikVærkets Festival

Når produktionsforløbet er ved vejs ende, har der været tradition for at invitere til DramatikVærket Festival. En festival hvor 5-6 grupper mødes og spiller den nyskrevne dramatik for hinanden. Det er en hel weekend fyldt med forestillinger, workshops, tekniske prøver og venskaber på kryds og tværs. Se billeder fra tidligere festivals her.

”Det var med sommefugle i maven, at teatergrupperne indtog scenegulvet på skift. Alle var de spændte på at vise deres egen – og ikke mindst også på at se de andres – version af stykket og figurerne. Salen boblede med hujen, klappen og grin. Snakken gik lystigt hele weekenden; der blev reflekteret over stykkerne, deres indhold. Formiddagene inden forestillingerne gik med drama-workshops, hvor både de store dramatiske følelser og de store grin fik frit løb – og aftenerne gik med rendyrket hygge og god mad!” fortæller Malene Hedetoft om første runde af DramatikVærkets festival.

 

DramatikVærkets tekster:

GESPENST

Dramatiker: Lenemarie Olsen

Aldersgruppe: 9- 13 år

Roller: 11

En flok lejrskolebørn, mødes på en feriekoloni og skal tilbringe nogle dage sammen. Nogle kender hinanden i forvejen, andre kender ingen. Men det viser sig hurtigt, at ikke alt er helt idyllisk på den gamle feriekoloni. Et vindue bliver smadret men ingen ved af hvem og alle beskylder hinanden. Samtidig er det som om, der ikke kun er de levende børn til stede.

 Læs uddrag

ONKALO

Dramatiker: Julie Kirkegaard

Aldersgruppe: 9 – 13 år

Roller: 17

Vi er i en ubestemmelig fremtid, hvor civilvisitationen, som vi kender den, er gået under. En flok børn lever helt uden voksne ved foden af et bjerg. De lever af efterladenskaber fra vores tid, som de tror, er gaver fra guden Onkalo, der lever inde i bjerget. Der er lurende splid i gruppen, fordi deres leder Valuta har forbudt dem at snakke om de voksne, de har mistet. Men en dag ankommer der pludselig nogle helt fremmede børn, og det sætter tingene i skred.

 Læs uddrag

DET ANDET HOLD

Dramatiker: Line Knutzon

Aldersgruppe: 14-19 år

Roller: 13

På Det Andet Hold finder vi 13 unge mennesker, der på godt og ondt står skævt på verden. De har ikke succes, lige tænder – eller lige tanker. De er faktisk decideret besværlige i en verden, hvor den, der er mest medium, vinder. Men når Det Andet Hold bliver tiet ihjel, hvad sker der så?

Line Knutzon starter altid sin skriveproces med karaktererne, og startede derfor med at skrive, hvad hun kalder en urtekst til hver af de 13 roller. Disse urtekster har dannet udgangspunkt for det tilknyttede elevholds karakterarbejde, og via en række workshops har Line Knutzon udviklet og skrevet stykket Det Andet Hold. Der kan findes ekstramateriale i form af urteksterne her.

 Læs uddrag

VIRKELIG

Dramatiker: Gyrid Axe Øvsteng

Aldersgruppe: 14-19 år

Roller: 7

I Verkeleg er vi i en fremtid, i en verden hvor alle sidder i deres stuer og ser TV og venter på, at noget skal ske. Venterummet, der hvor Bille, Rose, Lilly, Ann og Charlotte Bull mødes, er, uden at de selv ved det, rammen for reality-programmet ”Virkelig”. Det er i dette venterum, vi får at se, hvor langt Bille er villig til at gå for at komme til at synge på TV.

 Læs uddrag

FORDI JEG BARE HAR DET SÅDAN

Dramatiker: Caroline Cecilie Malling

Aldersgruppe: 14-19 år

Roller: 10

Vi er på et arkiv, men det er ikke lige til at sige, hvad det er for et af slagsen. Hver dag møder 10 ikke helt almindelige kontoransatte ind. Og hver dag dumper der underlige opgaver ind, som de bruger dagen på at løse, imens vi som publikum lærer disse skæve eksistenser at kende. En dejlig humoristisk, absurd og grotesk fortælling om, hvad en uventet kasse på et ellers forholdsvis regelret arkiv kan gøre.

 Læs uddrag

VEJEN TIL MARS

Dramatiker: Daniel Wedel

Aldersgruppe: 14-19 år

Roller: 12

Forestil dig at være lukket inde i 520 dage på vej til Mars. Forestil dig 12 mennesker spærret inde i en rumkapsel uden mulighed for at komme ud. Forestil dig, hvad sådanne betingelser gør ved mennesker… Forskere peger på, at de tekniske udfordringer ikke er de største, når det gælder om at realisere drømmen om at rejse til Mars. Tværtimod er det de menneskelige psykologiske udfordringer, der er sværest at løse.

 Læs uddrag

LOVE AT FIRST SITE

Dramatiker: Line Mørkeby

Aldersgruppe: 16-20 år

Roller: 15

Toby, en ung computernørd, hacker sig ind på det hemmelige site ”Love at first site”. Et site, der ellers kun er for inviterede. På ”Love at first site” møder Toby – under dæknavnet Heroman – Natja og et stort klassisk kærlighedsdrama sætter i gang. For hvad Toby ikke ved er, at ”Love at first site” er styret af Hotman og, at Natja ikke bare er Natja, men er spaltet ud i et dusin forskellige profiler med hver sin personlighed. Så nu er banen kridtet op til et labyrintisk og kalejdoskopisk spil om magt, identitet og kærlighed, hvor ingen kan føle sig sikre på hvem eller hvad, der er ægte.

 Læs uddrag

CASSAZIONE

Dramatiker: Andreas Garfield

Aldersgruppe: 16 -20 år

Roller: 13

13 unge, der alle har været til den samme fest. De kender ikke alle hinanden, men har alligevel deres tråde vævet ind i hinanden på kryds og tværs med festen som fælles knudepunkt. Cassazione betyder afsluttende musikstykke og Andreas Garfields stykke tegner med et snit ned i 13 unge menneskers liv et sitrende og hudløst blik ind i ungdomslivets paradoksale spændinger mellem angst, smerte, ensomhed, kærlighed og sorgløs kasten sig i nuets vold. Cassazione emmer af både noget uendeligt og uigenkaldeligt på en og samme tid.

Læs uddrag